De första..

..snöflingorna har idag kommit hit ( som jag sett) det var in te alls mkt o just nu syns det inte ens att de har snöat men iaf d börjar kännas att vintern är påväg, snön är påväg och jag  GILLART INTE! visst visst det är jättemysigt o fint att se på men inte att avra ute i det! Mina barn gillade inte snön förra året heller.. dom gilla inte alls at avra ute o leka.. men vi får se vad dom tycker i år =)

Nu har jag precis lagt prinsarna och ska själv hoppa i badet , fryser lite smått o känner mig ofräsch så de ska bli otroligt skönt!

När grabbarna vaknar sen skulle vi behöva gå till affärn o införskaffa lite smått... tanken är att göra flygande jakob idag , något som jag ÄLskar :D mummmmmmma!! o vi hade inte allt hemma sså får bli att gå till netto bara...nära o bra :) behöver typ bara chilisås o bananer så orkar inte gå ända till HC för det ;) LAT i know!!

Ska nog dela med mig av detta goda recept  för er som inte testat d ngn gång , ett måste ju =) Lätt , snabbt o gott , precis så tycker jag matlagning ska vara :D

Beskrivning av recept

Recept på Flygande Jakob. En klassiker med kyckling, bananer, vispgrädde, chilisås, jordnötter och bacon. Flygande Jakob är god, snabb och omtyckt av alla samt lätt att laga.
Koka gärna gott basmatiris till Flygande Jakob.
En god sallad med ex. körsbärstomater, blandad grönsallad och strimlad rödlök samt paprika är gott till (smaksatt med lite vinäger, olivolja, salt och vitpeppar).
Det går bra att koka kycklinggrytan Flygande Jakob i en stekgryta eller stor stekpanna på spisen också (istället för i ugnsform i ugn).

Ingredienser till recept

  • 1-2 färdiggrillade kycklingar eller 4 kycklingfiléer
  • 2 bananer
  • 2 dl vispgrädde
  • 1 dl chilisås
  • 1 paket bacon (ca 140 g)
  • 0,5 - 1 dl jordnötter
  • Att servera till Flygand Jakob: kokt basmatiris och sallad

Tillagning av recept

  1. Sätt ugnen på 225 grader.
  2. Plocka kycklingköttet från de grillade kycklingarna. Lägg bitarna i en ugnssäker form.
  3. Använder du kycklingfilé så steker du dem runt om i lite olivolja med salt och peppar samt ev. lite grillkrydda. När du stekt dem några minuter och de fått fin färg så ta upp och skär i bitar, ca 0,5 cm breda. Kycklingfiléerna behöver inte vara helt genomstekta då de ska in i ugnen också.
  4. Skala bananerna och skiva dem. Lägg bananbitarna ovanpå kycklingen.
  5. Vispa grädden och blanda i chilisåsen.
  6. Bred blandningen över kyckling- och bananbitar.
  7. Gratinera flygande jakob i ugnen ca 20 minuter.
  8. Använder du en stekgryta så lägger du kycklingbitarna i grytan och tillsätter grädde samt chilisås och låter småputtra 5 minuter.
  9. Skär under tiden bacon i småbitar och knaperstek.
  10. Strö bacon och jordnötter över kycklingen. Kycklinggrytan Flygande Jakob är klar att servera med kokt ris och gärna en sallad.
Portioner : 4 port Flygande Jakob






Jag har själv aldrig gjort efetr detta receptet så kan ju inte garantera att de smakar desamma som det ja brukar göra men har tänkt o göra efetr detta idag =) kan ju skriva sen hur det smakade =)
Det ja brukar göra på använder mkt mer sås (grädde o chili) + att dom häller i baconen innan den ska in i ugnen , även jordnötterna vilket ja tror är godare än o lägga i det efetr hiihih

ne nu ska jag bada :)  wiiihuuu

Byyye  <333


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0